Ved dødsfald

De efterladtes og afdødes ønsker

Ved dødsfald skal en læge skrive en dødsattest , før kan man ikke anmode om jordbegravelse eller bisættelse af afdøde.
Der udfærdiges efterfølgende en dødsanmeldelse www.borger.dk - læs mere om de vigtigste spørgsmål og praktiske ting i forbindelse med dødsfaldet og foretag evt. en anmeldelse ved at følge dette LINK

I dødsanmeldelsen skal det oplyses, om afdøde skal begraves eller brændes , og om en præst skal medvirke ved begravelsen. Har afdøde før sin død udtrykt ønsker om enten at blive begravet eller brændt, og om hvorvidt en præst skal medvirke, skal de efterladtes oplysninger stemme overens med afdødes ønsker. Var afdøde medlem af folkekirken, medvirker der normalt en præst ved begravelsen.

De efterladte kan selv vælge at tage sig af de praktiske ting omkring dødsanmeldelsen, bisættelsen eller jordbegravelsen.
Inddrages en bedemand , tager denne sig normalt af alle detaljerne inklusive anmeldelse og aftale med kirken i bopælssognet, når afdøde er medlem af Folkekirken.

Begravelsesmyndighedens afgørelse

Kan begravelsen gennemføres ifølge de efterladtes og afdødes ønsker, modtager de efterladte godkendelsen fra begravelsesmyndigheden ved personregisterføreren . Samtidig videresendes der information om dødsfaldet til skifteretten , folkeregisteret og socialforvaltningen .

Personregisterføreren har til huse på sognets kontor og er gerne behjælpelig med vejledning om proceduren i forbindelse med dødsfaldet.

Den kirkelige handling

Den kirkelige handling aftales med præsten .
Se mere om den kirkelige handling HER

Kontakt i Coronatiden

Selvom Solvang Kirke er midlertidig lukket er det stadigvæk muligt at få kontakt til præster og med arbejdere i Solvang Kirke.

Er brug for en samtale eller måske lettere praktisk hjælp kan du kontakte
sognepræst Carsten Kofoed Espersen, tlf.: 2340 8133, e-mail: ckes@km.dk
sognepræst Jens Henrik Jakobsen, tlf.: 2340 8197, e-mail: jhhj@km.dk
sognemedhjælper Theis C. Larsen, tlf. 2340 8175, e-mail: tcl@solvangkirke.dk
organist Inger Marie Riis, tlf. 2340 8171 , e-mail: imr@solvangkirke.dk

Kirkekontorets medarbejdere kan træffes på hverdage mellem 9.00 og 15.00, hvor spørgsmål om spørgsmål vedr. personregistrering, attester, dåb, begravelse m.m.  behandles:
Kordegn Preben Schousboe, tlf.: 2142 1405
Kordegn Gerd Lottenburger Viktor, tlf.: 2237 6727
Sognets e-mail: Solvang.sogn@km.dk

Sognekontor

Solvang Kirke
Remisevej 10-12
2300 København S
Tlf.: 32 59 91 62
E-mail: solvang.sogn@km.dk
Send sikker mail her med NemId - hvis du har brug for at sende følsomme oplysninger, som cpr-nr eller lign.

Kordegne og personregisterførere:
Gerd Lottenburger Viktor
Preben Schousboe

Åbningstider
Mandag - tirsdag - torsdag og fredag kl. 9.00 - 13.00
Onsdag kl. 10.30 - 13.00

I sommerperioden 1 juli - 31. august holder kontoret lukket hver fredag.

Har du ikke mulighed for at møde op i kontorets åbningstid, kan du ringe (eller maile) og høre om kontoret ekstraordinært kan holde åbent på et andet tidspunkt. Kontoret er lukket weekenden og på helligdage.

Kirken er åben i kontorets åbningstid, både for dem, der gerne vil se kirken og for dem, der vil søge ro og stilhed. Kirken er i øvrigt åben i forbindelse med gudstjenester og andre aktiviteter eller efter aftale.

Find vej til Solvang Kirke